INPP Mozgásfejlesztés

 

Miért az INPP?

  • egyedülálló módszer a mozgásfejlesztések között.
  • 0-tól 100 éves korig bármelyik korosztálynak megfelelő.
  • ADHD, Autizmus, Dyses gyermekek, Idegrendszeri éretlenség esetén különösen ajánlott.
  • Tanulási és viselkedési nehézségekkel küzdő gyermekek és felnőttek részére ajánlott.

Lényege: reflex stimulálás és reflex gátlás a legelső méhen belüli mozgástól a mászásig. A magzati reflextől indulva végigvezeti az adott személyt a fejlődéstani mozgássoron kronológiai sorrendben a mászásig.

 

Mik azok a csecsemőkori reflexek?

Minden gyermek egy sor “primitív reflex“-szel születik. Ezek a baba túlélését, növekedését és fejlődését szolgálják. Ezek a reflexek egy-egy mozdulat gyakorlására ösztönzik a csecsemőt, aki – “engedelmeskedve a parancsnak” – szorgalmasan véghez is viszi azokat. Szinte mindenki hallott már a moro reflexről, szopó-markoló reflexről, de ilyen reflex  a lépegető reflex, a tónusos labirintus nyaki reflex, az asszimetrikus tónusos nyaki reflex, szimetrikus tónusos nyaki reflex stb. Minden reflexnek megvan a saját maga funkciója, szerepe a baba/gyermek fejlődése szempontjából. Ha minden szerencsésen alakul, akkor az adott reflex pár hónap múlva eltűnik és átadja helyét egy kifinomultabb mozdulatot gyakoroltató reflexnek – szakszóval “gátlás alá kerül”. Ha valamilyen oknál fogva ez mégsem történik meg teljesen vagy csak részlegesen kerül gátlás alá, akkor megkésett neurológiai fejlődéssel állunk szembe. A fennmaradó, gátlás alá nem kerülő  reflexek számos  magatartásbeli, viselkedésbeli vagy tanulási problémát okoznak a későbbiekben, amit egyszerűen “idegrendszeri éretlenségnek” nevezünk.

Kevesen tudják, hogy a visszamaradó csecsemőkori reflexek felnőttkori problémák forrása is lehet. Ezek pl. a szorongás, pánikroham, különböző fóbiák, akár evészavar is.

Mi lehet a közös például az ADHD, autista, Dys-es, pánikos, szorongó, depressziós, anorexiás/bulémiás egyénben? – Az idegrendszeri éretlenség!

Az INPP módszert a Neuro-Fiziológiai Pszichológia Intézet (Neuro-Physiological Psychology) dolgozta ki Angliában. A kutatók eredetileg a felnőttek olyan panaszaira keresték a választ, mint a fóbiák, a tériszony, szorongás vagy pánikroham. Azt találták, hogy a felnőttek neurotikus jellegű problémáinak ugyanaz a gyökere, mint azoknak a gyerekeknek, akiknek tanulási gondjaik vagy viselkedési problémáik vannak. Ez pedig az idegrendszeri éretlenség. Vagyis ha a gyermek korai idegrendszeri fejlődésében bekövetkezett valamilyen zavar. Ilyenkor előfordulhat, hogy rögzültek olyan zavaró mechanizmusok, amelyek kihatnak az egész életére.

Az INPP módszer egy speciális vizsgálati módszert és mozgásfejlesztést foglal magába. Egyéni vagy csoportos formában is alkalmazható gyermekeknél és felnőtteknél egyaránt. Az INPP mozgásfejlesztésben fellelhetők más ismert mozgásterápiák elemei is, azonban egyedülálló abban, hogy a legmélyebbre nyúlik vissza időben, nem csak a gyermek pszichológiai problémáira, szociális-kulturális helyzetére koncentrál, azaz nem ezekben keresi az elmaradás okát, hanem “visszamegy” időben és azt kutatja, hogy rendelkezett-e egyáltalán a gyermek azokkal a képességekkel, amelyek szükségesek a későbbi fejlődéshez és az iskolaérettséghez.

Az INPP célja a tanulási, viselkedési és mozgáskoordinációs problémák széles skálájának hátterében lévő fizikai tényezők azonosítása, egy kifejezetten erre a célra kidolgozott vizsgálati rendszer által. További célja e problémák megsegítése, egy speciálisan kifejlesztett, kronológiai sorrendben haladó, ”Reflex-korrekciós mozgásprogram” során.

Az INPP fejlesztő program által a gyermek (ill. felnőtt) reflexprofilja, egyensúlya és adatfeldolgozása javul, ezáltal biztosítja rendszere érettebb, hatékonyabb, kiegyensúlyozottabb működését.

Az INPP módszer segítséget nyújthat:

  • idegrendszeri éretlenség,
  • tanulási és viselkedési problémák széles skálája,
  • túlmozgásosság,
  • egyensúlyi problémák, tériszony,
  • koordinációs problémák,
  • írási, olvasási nehézségek,
  • koncentrációs problémák,
  • szorongás, túlzott félénkség,
  • jó intelligencia – elmaradó teljesítmény esetén.

 

Az idegrendszeri éretlenség az összes érzékszervi és mozgásos rendszert érinti, ha egyénenként különböző mértékben is. Egy rendszer (pl. a két szemes együttlátás) hiánya vagy eltérései az összes többi rendszerre (mozgás, egyensúly, hallás, tájékozódás, tanulás és viselkedés) is meghatározóan kihat.

Az egyes működések (pl. a látási vagy hallási észlelés) javulása, pontosabbá válása viszont – értelemszerűen – pozitívan kihat a gyermek rész- és összteljesítményére.

 

Az INPP Gyakorlatprogram© lépésről lépésre végighalad az alapmozgások ABC-jén, a megszületés előtti szakaszoktól egészen a mászásig. Ily módon segít abban, hogy a gyermek korához szükséges alapkészségei kialakuljanak, ill. pótolja/korrigálja a hiányosságokat.

Minden egyes esetben meg kell vizsgálni, hogy az egyénnél az adott reflexet stimulálni vagy gátolni szükséges, nagyon fontos!

Általánosságban a reflexeket nem legátolni kell, hanem a reflexeket fel kell építeni, hogy megfelelően működjenek.

Az INPP módszerről megjelent cikk:

 

 

 

Kapcsolatfelvétel