GYIK

Prevenció • Családsegítés • Tanácsadás • Mozgásfejlesztés • Gyógypedagógia • Pszichológia • Coaching

GYIK – Gyakori kérdések 

gyakori kérdések

❓ Mi az a TLSZ program?

A TLSZ egy 32 alkalmas prevenciós, készségfejlesztő program, amely elsősorban az óvodás és kisiskolás korosztályt támogatja az érzelmi, szociális, mozgásos és önismereti fejlődésben. A foglalkozások játékos, ugyanakkor tudatosan felépített struktúrában zajlanak, a gyermek életkori sajátosságaihoz és aktuális szükségleteihez igazítva.


❓ Ez terápia? Diagnózis születik a foglalkozásokon?

Nem. A TLSZ program nem terápia és nem diagnosztizál. Nem helyettesíti a pszichológust, gyógypedagógust, mozgásfejlesztő terapeutát vagy konduktort, sem a szakszolgálatot. A foglalkozások megelőző, készségfejlesztő céllal zajlanak, szakmailag megalapozott, integrált módszertani háttérrel.


❓ Kiknek szól a TLSZ program?

Minden gyermek számára hasznos. Nem csak azoknak, akiknél valamilyen nehézséget tapasztalnak, hanem azoknak is, akiknek látszólag „minden rendben van”. A program célja a megelőzés, a természetes fejlődés támogatása és az esetleges részképességbeli elakadások időben történő felismerése.

❓ Csak a gyermekkel foglalkoznak a TLSZ program során?

Nem, a TLSZ program rendszerszemléletben dolgozik, vagyis a gyermek fejlődését nem önmagában, hanem a családi egység részeként értelmezi. A gyerek soha nem “önálló eset”, hanem egy nagyobb egész, a család része – így a fejlesztő folyamatba
a szülők is aktívan bevonásra kerülnek.

A program során minimum két alkalommal szülőkonzultáció történik:
– az első a kezdés előtt, a családi háttér, a szülői észlelések és elvárások megismerésére,
– a második a program zárásakor, ahol visszajelzést, javaslatokat kapnak a szülők a gyermek erősségeiről, változásairól és továbblépési lehetőségeiről.

Szükség esetén a konzultációk száma rugalmasan bővíthető.
A cél az, hogy a szülők is tudatosabban lássanak rá gyermekük működésére, és eszközöket kapjanak a mindennapi támogatáshoz.


❓ Ki tartja a foglalkozásokat? Milyen végzettsége van?

A foglalkozásokat olyan szakember vezeti, aki rendelkezik:
pedagógiai és családsegítő végzettséggel,
pár- és házassági tanácsadó coach képesítéssel,
integratív gyermekmódszertani tanúsítvánnyal,
óvodai és iskolai mozgásfejlesztő gyakorló program ismeretével,
 gyermek- és ifjúsági preventor, pszichológiai konzulens végzettséggel,
– és jelenleg gyógypedagógus hallgató (pszichopedagógia–TANAK szakirányon), így szakmai tudását folyamatosan bővíti.

Emellett fontos alapelvként tekint a családi rendszer egészére, a szülők bevonására – ahogy azt a modern gyógypedagógia és pszichológia is hangsúlyozza.


 

Mintafeladat - hogyan épül fel egy foglalkozás?

A 32 alkalmas TLSZ-program minden órája 60 perces, és komplex, strukturált elemekből áll.  Íme egy mintaóra felépítése:

✅ Bevezetés – 5 perc

– Rövid ráhangolódó beszélgetés: „Hogy vagy ma?”
 Érzelmi állapot beazonosítása képek vagy színskála segítségével

✅ 1. blokk – 30 perc

Papíralapú, önismereti és készségfeltáró feladatok:

  • Rajzolj egy virágot (önismereti, személyiségmodul)

  • Rajzolj egy emberfigurát (gyógypedagógiai szempontból értelmezhető)

  • Másold le az adott formákat (mozgásfejlesztő és téri tájékozódást vizsgáló)

A rajzok alapján beszélgetés indul:
– Mit érez, miközben rajzol?
– Hogyan látja önmagát és a környezetét?
– Milyen virágot képzelt el, és miért pont olyat?
Ezek a rajzok nem értékelésre készülnek, hanem az érzelmek, kapcsolódások, személyiség és motorikus mintázatok megértését szolgálják.

✅ 2. blokk – 15 perc

Mozgásos gyakorlatok:
– Egyensúlyozás, hóangyalkázás, tükörjáték, keresztező mozgások
– Rövid irányított labdajáték (dominanciák feltérképezése: szem–kéz–láb–fül)

✅ Zárás – 10 perc

– Relaxációs játék zenei hangokkal, hangfelismeréssel
– Elengedés, lecsendesedés

Ez az alkalom csak egy példa, de jól mutatja a TLSZ-program strukturáltságát és integrativitását:
önismeret, érzelemkifejezés, részképességfejlesztés, mozgásfejlesztés és szülőkkel való együttműködés mind megjelenik benne.

Fontos megjegyzés

A TLSZ  Programot elsősorban 3-18 éves korosztály számára hoztuk létre.  Megoldásközpontú, 4 hónapos (32 alkalom/heti 2x60perc), intenzív, komplex, egyéni  foglalkozás.

Önismereti foglalkozás és érzelmi intelligencia fejlesztés mozgásfejlesztéssel kombinálva, integratív eszközökkel. Igény esetén a program részképesség fejlesztést és viselkedésterápiát is alkalmaz.

Kiknek ajánlom: A program segítséget nyújthat tanulási és magatartási zavar, dyscalculia, dysgrafia,dyslexia, viselkedészavar, evészavar, stressz, hiperaktivitás, impulzivitás, ADHD-gyanú, autisztikus tünetek, hangulati zavar, oppozíciós zavar, depresszió, trauma, gyász, szorongás, pánik, fóbia, függőség stb. esetén.

❓ Miért váltakozik az oldalon az „én” és a „mi” megszólalás?

A foglalkozásokat alapvetően Szilágyi Kinga, a Kunigunda Központ alapítója és tulajdonosa tartja, – ezért sokszor egy személyben szólalok meg a bemutatkozásban és a tartalmakban. Ugyanakkor a TLSZ-program során – ha szükséges – együttműködöm más szakemberekkel is, például pszichológussal, gyógypedagógussal, mozgásfejlesztő terapeutával, szupervizorral, egyéb szakemberekkel.

Ezért használok többes számot is, amikor a háttérben zajló, esetenkénti szakmai egyeztetésekre, konzultációkra vagy team-munkára utalok. Amennyiben egy gyermek állapota vagy fejlődési útja ezt indokolja, továbbirányításra is sor kerülhet, más, kompetens szakemberhez.

Ugyanakkor a fejlesztési folyamatban a legfontosabb együttműködő partner mindig a szülő, hiszen a gyermek fejlődése nem egy kiragadott pillanaton vagy személyen múlik, hanem a családi rendszer egészén – e szerint is dolgozunk.

„Sokszor előfordult velem, hogy akár minden ok nélkül rossz volt a közérzetem, és nem találtam a helyem. Még ha minden úgymond tökéletes volt az életemben, akkor viszont tudat alatt én tettem érte, hogy ne így legyen. Kinga remek szakember, kiváló emberismerő és nagyon elhivatott. Rendkívül alapos, és egy apró részlet se kerüli el a figyelmét. A közös munka során nem csak nekem volt feladatom a belső munkákkal. Kinga legalább annyit dolgozott a háttérben a minél alaposabb, árnyaltabb kép és megoldás kidolgozásán. Egyáltalán nem mondható el, hogy száraz, füzetbejegyetelésről és sima egyoldalú beszéltetésről lenne szó a tanácsadása során. Nagyon értékeltem hogy értést kaptam magammal kapcsolatban arról, hogy mi miért történik velem, vagy a közös munka során mire miért van szükség. Külön jó dolognak tartom, hogy sokféle megközelítésből, többfajta eszközzel tudott segítséget nyújtani. Azóta úgy érzem sokkal nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb vagyok.”
Kovács Zsolt
40 éves (szorongással és passzív-agresszióval küzd)