Prevenció • Családsegítés • Tanácsadás • Mozgásfejlesztés • Gyógypedagógia • Pszichológia • Coaching
GYIK – Gyakori kérdések
gyakori kérdések
❓ Mi az a TLSZ program?
A TLSZ egy 32 alkalmas prevenciós, készségfejlesztő program, amely elsősorban az óvodás és kisiskolás korosztályt támogatja az érzelmi, szociális, mozgásos és önismereti fejlődésben. A foglalkozások játékos, ugyanakkor tudatosan felépített struktúrában zajlanak, a gyermek életkori sajátosságaihoz és aktuális szükségleteihez igazítva.
❓ Ez terápia? Diagnózis születik a foglalkozásokon?
Nem. A TLSZ program nem terápia és nem diagnosztizál. Nem helyettesíti a pszichológust, gyógypedagógust, mozgásfejlesztő terapeutát vagy konduktort, sem a szakszolgálatot. A foglalkozások megelőző, készségfejlesztő céllal zajlanak, szakmailag megalapozott, integrált módszertani háttérrel.
❓ Kiknek szól a TLSZ program?
Minden gyermek számára hasznos. Nem csak azoknak, akiknél valamilyen nehézséget tapasztalnak, hanem azoknak is, akiknek látszólag „minden rendben van”. A program célja a megelőzés, a természetes fejlődés támogatása és az esetleges részképességbeli elakadások időben történő felismerése.
❓ Csak a gyermekkel foglalkoznak a TLSZ program során?
Nem, a TLSZ program rendszerszemléletben dolgozik, vagyis a gyermek fejlődését nem önmagában, hanem a családi egység részeként értelmezi. A gyerek soha nem “önálló eset”, hanem egy nagyobb egész, a család része – így a fejlesztő folyamatba
a szülők is aktívan bevonásra kerülnek.
A program során minimum két alkalommal szülőkonzultáció történik:
– az első a kezdés előtt, a családi háttér, a szülői észlelések és elvárások megismerésére,
– a második a program zárásakor, ahol visszajelzést, javaslatokat kapnak a szülők a gyermek erősségeiről, változásairól és továbblépési lehetőségeiről.
Szükség esetén a konzultációk száma rugalmasan bővíthető.
A cél az, hogy a szülők is tudatosabban lássanak rá gyermekük működésére, és eszközöket kapjanak a mindennapi támogatáshoz.
❓ Ki tartja a foglalkozásokat? Milyen végzettsége van?
A foglalkozásokat olyan szakember vezeti, aki rendelkezik:
– pedagógiai és családsegítő végzettséggel,
– pár- és házassági tanácsadó coach képesítéssel,
– integratív gyermekmódszertani tanúsítvánnyal,
– óvodai és iskolai mozgásfejlesztő gyakorló program ismeretével,
– gyermek- és ifjúsági preventor, pszichológiai konzulens végzettséggel,
– és jelenleg gyógypedagógus hallgató (pszichopedagógia–TANAK szakirányon), így szakmai tudását folyamatosan bővíti.
Emellett fontos alapelvként tekint a családi rendszer egészére, a szülők bevonására – ahogy azt a modern gyógypedagógia és pszichológia is hangsúlyozza.
Mintafeladat - hogyan épül fel egy foglalkozás?
A 32 alkalmas TLSZ-program minden órája 60 perces, és komplex, strukturált elemekből áll. Íme egy mintaóra felépítése:
✅ Bevezetés – 5 perc
– Rövid ráhangolódó beszélgetés: „Hogy vagy ma?”
Érzelmi állapot beazonosítása képek vagy színskála segítségével
✅ 1. blokk – 30 perc
Papíralapú, önismereti és készségfeltáró feladatok:
Rajzolj egy virágot (önismereti, személyiségmodul)
Rajzolj egy emberfigurát (gyógypedagógiai szempontból értelmezhető)
Másold le az adott formákat (mozgásfejlesztő és téri tájékozódást vizsgáló)
A rajzok alapján beszélgetés indul:
– Mit érez, miközben rajzol?
– Hogyan látja önmagát és a környezetét?
– Milyen virágot képzelt el, és miért pont olyat?
Ezek a rajzok nem értékelésre készülnek, hanem az érzelmek, kapcsolódások, személyiség és motorikus mintázatok megértését szolgálják.
✅ 2. blokk – 15 perc
Mozgásos gyakorlatok:
– Egyensúlyozás, hóangyalkázás, tükörjáték, keresztező mozgások
– Rövid irányított labdajáték (dominanciák feltérképezése: szem–kéz–láb–fül)
✅ Zárás – 10 perc
– Relaxációs játék zenei hangokkal, hangfelismeréssel
– Elengedés, lecsendesedés
Ez az alkalom csak egy példa, de jól mutatja a TLSZ-program strukturáltságát és integrativitását:
önismeret, érzelemkifejezés, részképességfejlesztés, mozgásfejlesztés és szülőkkel való együttműködés mind megjelenik benne.
Fontos megjegyzés
A TLSZ Programot elsősorban 3-18 éves korosztály számára hoztuk létre. Megoldásközpontú, 4 hónapos (32 alkalom/heti 2x60perc), intenzív, komplex, egyéni foglalkozás.
Önismereti foglalkozás és érzelmi intelligencia fejlesztés mozgásfejlesztéssel kombinálva, integratív eszközökkel. Igény esetén a program részképesség fejlesztést és viselkedésterápiát is alkalmaz.
Kiknek ajánlom: A program segítséget nyújthat tanulási és magatartási zavar, dyscalculia, dysgrafia,dyslexia, viselkedészavar, evészavar, stressz, hiperaktivitás, impulzivitás, ADHD-gyanú, autisztikus tünetek, hangulati zavar, oppozíciós zavar, depresszió, trauma, gyász, szorongás, pánik, fóbia, függőség stb. esetén.
❓ Miért váltakozik az oldalon az „én” és a „mi” megszólalás?
A foglalkozásokat alapvetően Szilágyi Kinga, a Kunigunda Központ alapítója és tulajdonosa tartja, – ezért sokszor egy személyben szólalok meg a bemutatkozásban és a tartalmakban. Ugyanakkor a TLSZ-program során – ha szükséges – együttműködöm más szakemberekkel is, például pszichológussal, gyógypedagógussal, mozgásfejlesztő terapeutával, szupervizorral, egyéb szakemberekkel.
Ezért használok többes számot is, amikor a háttérben zajló, esetenkénti szakmai egyeztetésekre, konzultációkra vagy team-munkára utalok. Amennyiben egy gyermek állapota vagy fejlődési útja ezt indokolja, továbbirányításra is sor kerülhet, más, kompetens szakemberhez.
Ugyanakkor a fejlesztési folyamatban a legfontosabb együttműködő partner mindig a szülő, hiszen a gyermek fejlődése nem egy kiragadott pillanaton vagy személyen múlik, hanem a családi rendszer egészén – e szerint is dolgozunk.