Hiszem és vallom, hogy
„az egészség a teljes testi-lelki és szociális jóllét állapota, és nem csupán a betegség vagy fogyatékosság hiánya”. WHO
Test-Lélek-Szellem (TLSZ) hármas egysége és egészsége – erre épül a TLSZ Programom.
Rólam:
Szilágyi Kinga vagyok, a Kunigunda Központ alapítója és tulajdonosa. Ötgyermekes édesanyaként és évek óta a családokat támogató segítő szakemberként mélyen hiszek abban, hogy a prevenció – a megelőzés és a korai felismerés – kulcsfontosságú a gyermekek és ezáltal a családok jólétében.
A Központ létrehozását az a tapasztalat hívta életre, hogy sok szülő már akkor keres megoldást, amikor már jelentős nehézségek mutatkoznak – pedig számos elakadás, viselkedésbeli vagy érzelmi nehézség megelőzhető vagy enyhíthető lenne időben érkezett támogatással.
Az általam vezetett foglalkozások középpontjában mindig a családi rendszer áll – legyen szó szülői dilemmákról, a gyermek fejlődési sajátosságairól, atipikus viselkedésről vagy épp a testvérek közötti dinamikáról. Munkámat integratív szemléletben végzem, játékos, mozgásalapú, valamint önismereti és élményalapú eszközökkel kísérek szülőket és gyermekeket a fejlődés útján.
Több éves tapasztalatom van óvodás, kisiskolás és kamasz gyermekekkel való egyéni és csoportos munkában, valamint szülőkkel és párokkal végzett edukatív, preventív szemléletű konzultációkban. Számos területen szereztem tapasztalatot a segítő szakmában, és az üzleti szférában is, ami nagyban segíti a gyakorlati, gyakorlatias gondolkodásomat.
A Kunigunda Központban zajló munkában a fő hangsúly a közös megértésen, a fejlődésen és az erőforrások mozgósításán van – ítélkezés helyett támogatás, címkézés helyett együttgondolkodás.
Ami nem vagyok:
Nem vagyok pszichológus (de évekig tanultam pszichológiát, konzulensi végzettségem van)
Nem vagyok végzett gyógypedagógus (pszichopedagógus-TANAK szakpáron vagyok egyetemi hallgató jelenleg)
Nem vagyok mozgásfejlesztő terapeuta (de tanultam mozgásfejlesztést)
Nem diagnosztizálok, nem terápiás keretek között dolgozom (egyelőre 🙂 )
A hozzám forduló családokat, gyermekeket coaching szemléletben, prevenciós eszközökkel támogatom. A munkám során több határterületet érintek – mindegyikhez különféle szakképesítéseim, részvégzettségeim és gyakorlati tapasztalataim vannak.
Ami vagyok:
Gyermek- és ifjúsági preventor™ (coach)
Pár- és házassági tanácsadó coach
Pedagógiai és családsegítő munkatárs
Szüntelenül tanuló (long life learning-szemléletű), gyakorlatorientált segítő a szülők és gyermekek mellett
Hiszek a prevencióban, a kapcsolódásban és az egyénre szabott haladásban.
A hozzám forduló családokat a Test–Lélek–Szellem egységére építve támogatom – nem címkézve, hanem irányt és eszközöket adva.
Amit kínálok: őszinte figyelem, gyakorlati támogatás, biztonságos tér.
Olyan szemléletet, ahol megoldásra törekszünk a saját vagy gyermeked erőforrásaira építve.
Amit képviselek
Nem a hagyományos úton jutottam el oda, ahol ma vagyok – és pontosan ez az, ami a szemléletem alapját is adja. Hiszem, hogy a megoldások nem mindig ott találhatók, ahol elsőre keresnénk őket. Néha éppen az vezet előre, ha merünk másként ránézni a helyzetekre, ha kilépünk a szokásos sémákból, és egy új, integratív megközelítést választunk.
A munkámban nem egyetlen módszerre, hanem a gyermek és család valós szükségleteire építek. Azt keresem, mi az, ami működik, nem azt, amit „szokás szerint” alkalmazni kellene. Hiszek a prevenció erejében, abban, hogy a megelőzés nemcsak lehetséges, hanem kifejezetten szükséges – akkor is, ha a világ néha csak akkor kezd el figyelni, amikor már baj van.
A célom nem az, hogy „megoldjam” mások helyett a problémát, hanem hogy kulcsokat adjak a kezekbe, amikkel saját maguk tudnak ajtókat nyitni. A saját ritmusban, a saját történetük mentén – de támogatottan, megtartó jelenlétben.
A családok testi-lelki-szellemi tanácsadója.
A Kunigunda Központ TLSZ Prevenció Specialistájaként az alábbi esetekben várom a hozzám fordulókat:
– Tanulási/magatartási zavar (Dyscalculia, Dygrafia, Dyslexia)
– Beilleszkedési problémák
– Érzelmi/hangulati zavar
– Trauma/Gyász feldolgozás
– Párkapcsolati problémák
– Hiperaktivitás/Impulzivitás/ADHD gyanú
– Indulatkezelési problémák (düh, harag, agresszió)
– Kisebbeknél megkésett beszéd vagy szobatisztasági problémák
PREVENTOR™-ként
kiemelten törekszem arra, hogy a hozzám forduló családokat és gyerekeket aktív részvételre ösztönözzem, és olyan integrált, komplex, személyre szabott eszközöket, önismereti modelleket alkalmazzak, amelyek segítenek feltárni a rejtett erőforrásokat, valamint megérteni és megoldani az elakadásokat.
Ez a támogatás nem terápiás ellátás, hanem megelőző szemléletű, fejlesztő célú tanácsadás.
Személyes tapasztalatra, pedagógiai, gyógypedagógiai, pszichológiai, mozgásfejlesztői és coaching ismeretekre, valamint empatikus, megtartó térre épít.
A TLSZ Program
A foglalkozások során a gyermek életkorának és személyiségének megfelelően használunk például:
· játékos mozgásos gyakorlatokat,
· kreatív, meséken és szimbólumokon alapuló feladatokat,
· érzelemfelismerést és önkifejezést támogató eszközöket,
· valamint strukturált, célzott támogatást azokra a területekre, ahol elakadások mutatkoznak.
Gyakori témák, amellyel hozzám fordulnak:
– önismereti kérdések, önbizalomhiány, szerepkonfliktusok
– szülői nehézségek, gyermek viselkedésével vagy fejlődésével kapcsolatos kérdések
– testvérféltékenység, leválási problémák, szorongás jelei, közösségi beilleszkedési kihívások
– párkapcsolati újrahangolás, szülőpárként való működés összehangolása
– családi újrarendeződés mozaikcsaládban, új kapcsolatban
– transzgenerációs minták felismerése, hozott családi működésmódok átírása
– veszteségek feldolgozása, gyász utáni újraszerveződés – kísérés a feldolgozás útján, a lehetőségekhez mérten, szükség esetén iránymutatással más szakember felé
Test-Lélek-Szellem hármas egysége:
1. Test – Mozgásalapú fejlesztés
A testtel való kapcsolat megalapozza az érzelmi és kognitív fejlődést is. Ebben a modulban olyan játékos mozgásos gyakorlatokkal dolgozunk, amelyek támogatják:
a nagymozgások összehangolását,
a finommotorikát,
az egyensúlyt és testsémát,
valamint a korai (csecsemőkori) reflexek integrációját.
Ez különösen fontos lehet figyelmi nehézségek, iskolai beilleszkedési kihívások, túlérzékenységek vagy szorongásos tünetek esetén.
2. Lélek – Érzelmi és kapcsolati intelligencia fejlesztése
Ebben a modulban a gyerekek érzelmi világához kapcsolódunk:
játékos dramatikus és rajzos eszközökkel,
mesékkel, történetalkotással,
érzések azonosítását és kifejezését segítő játékokkal.
A szülők számára pedig útmutatót kínálunk ahhoz, hogyan lehetnek érzelmileg elérhető, hiteles támaszai a gyermeküknek a hétköznapokban.
3. Szellem – Önismeret, értékek, kommunikáció
Ez a rész már inkább a szülőket és a családi rendszert támogatja:
önismereti modelleken keresztül segítek megérteni, mi húzódik meg egy-egy nehéz helyzet hátterében,
az értékalapú nevelésről, példamutatásról, határokról és szabadságról beszélgetünk,
fejlesztjük a családon belüli kommunikációt, különös tekintettel az asszertív, kapcsolódó jelenlétre.
