Rólam

Hiszem és vallom, hogy 
„az egészség a teljes testi-lelki és szociális jóllét állapota, és nem csupán a betegség  vagy fogyatékosság hiánya”. WHO

Test-Lélek-Szellem (TLSZ) hármas egysége és egészsége – erre épül a TLSZ Programom.

Rólam:

Szilágyi Kinga vagyok, a Kunigunda Központ alapítója és tulajdonosa. Ötgyermekes édesanyaként és évek óta a családokat támogató segítő szakemberként mélyen hiszek abban, hogy a prevenció – a megelőzés és a korai felismerés – kulcsfontosságú a gyermekek és ezáltal a családok jólétében.

A Központ létrehozását az a tapasztalat hívta életre, hogy sok szülő már akkor keres megoldást, amikor már jelentős nehézségek mutatkoznak – pedig számos elakadás, viselkedésbeli vagy érzelmi nehézség megelőzhető vagy enyhíthető lenne időben érkezett támogatással.

Az általam vezetett foglalkozások középpontjában mindig a családi rendszer áll – legyen szó szülői dilemmákról, a gyermek fejlődési sajátosságairól, atipikus viselkedésről vagy épp a testvérek közötti dinamikáról. Munkámat integratív szemléletben végzem, játékos, mozgásalapú, valamint önismereti és élményalapú eszközökkel kísérek szülőket és gyermekeket a fejlődés útján.

Több éves tapasztalatom van óvodás, kisiskolás és kamasz gyermekekkel való egyéni és csoportos munkában, valamint szülőkkel és párokkal végzett edukatív, preventív szemléletű konzultációkban. Számos területen szereztem tapasztalatot a segítő szakmában, és az üzleti szférában is, ami nagyban segíti a gyakorlati, gyakorlatias gondolkodásomat.

A Kunigunda Központban zajló munkában a fő hangsúly a közös megértésen, a fejlődésen és az erőforrások mozgósításán van – ítélkezés helyett támogatás, címkézés helyett együttgondolkodás.

Ami nem vagyok:

  • Nem vagyok pszichológus (de évekig tanultam pszichológiát, konzulensi végzettségem van)

  • Nem vagyok végzett gyógypedagógus (pszichopedagógus-TANAK szakpáron vagyok egyetemi hallgató jelenleg)

  • Nem vagyok mozgásfejlesztő terapeuta (de tanultam mozgásfejlesztést)

Nem diagnosztizálok, nem terápiás keretek között dolgozom (egyelőre 🙂 )
A hozzám forduló családokat, gyermekeket coaching szemléletben, prevenciós eszközökkel támogatom. A munkám során több határterületet érintek – mindegyikhez különféle szakképesítéseim, részvégzettségeim és gyakorlati tapasztalataim vannak.

Ami vagyok:

  • Gyermek- és ifjúsági preventor™ (coach)

  • Pár- és házassági tanácsadó coach

  • Pedagógiai és családsegítő munkatárs

  • Szüntelenül tanuló (long life learning-szemléletű), gyakorlatorientált segítő a  szülők és gyermekek mellett

Hiszek a prevencióban, a kapcsolódásban és az egyénre szabott haladásban.
A hozzám forduló családokat a Test–Lélek–Szellem egységére építve támogatom – nem címkézve, hanem irányt és eszközöket adva.

Amit kínálok: őszinte figyelem, gyakorlati támogatás, biztonságos tér.
Olyan szemléletet, ahol megoldásra törekszünk a saját vagy gyermeked erőforrásaira építve.

Amit képviselek

Nem a hagyományos úton jutottam el oda, ahol ma vagyok – és pontosan ez az, ami a szemléletem alapját is adja. Hiszem, hogy a megoldások nem mindig ott találhatók, ahol elsőre keresnénk őket. Néha éppen az vezet előre, ha merünk másként ránézni a helyzetekre, ha kilépünk a szokásos sémákból, és egy új, integratív megközelítést választunk.

A munkámban nem egyetlen módszerre, hanem a gyermek és család valós szükségleteire építek. Azt keresem, mi az, ami működik, nem azt, amit „szokás szerint” alkalmazni kellene. Hiszek a prevenció erejében, abban, hogy a megelőzés nemcsak lehetséges, hanem kifejezetten szükséges – akkor is, ha a világ néha csak akkor kezd el figyelni, amikor már baj van.

A célom nem az, hogy „megoldjam” mások helyett a problémát, hanem hogy kulcsokat adjak a kezekbe, amikkel saját maguk tudnak ajtókat nyitni. A saját ritmusban, a saját történetük mentén – de támogatottan, megtartó jelenlétben.

A családok testi-lelki-szellemi tanácsadója.

A Kunigunda Központ TLSZ Prevenció Specialistájaként az alábbi esetekben várom a hozzám fordulókat:

Tanulási/magatartási zavar (Dyscalculia, Dygrafia, Dyslexia)

– Beilleszkedési problémák

Depresszió

Érzelmi/hangulati zavar

Trauma/Gyász feldolgozás

Táplálkozási zavarok

Párkapcsolati problémák

Szorongás/Pánik/Fóbia

Szenvedélybetegségek

Hiperaktivitás/Impulzivitás/ADHD gyanú

– Indulatkezelési problémák (düh, harag, agresszió)

Oppozíciós zavar

Kommunikációs problémák

Kisebbeknél megkésett beszéd vagy szobatisztasági problémák

PREVENTOR™-ként

kiemelten törekszem arra, hogy a hozzám forduló családokat és gyerekeket aktív részvételre ösztönözzem, és olyan integrált, komplex, személyre szabott eszközöket, önismereti modelleket alkalmazzak, amelyek segítenek feltárni a rejtett erőforrásokat, valamint megérteni és megoldani az elakadásokat.

Ez a támogatás nem terápiás ellátás, hanem megelőző szemléletű, fejlesztő célú tanácsadás.
Személyes tapasztalatra, pedagógiai, gyógypedagógiai, pszichológiai, mozgásfejlesztői és coaching ismeretekre, valamint empatikus, megtartó térre épít.

A TLSZ Program

A foglalkozások során a gyermek életkorának és személyiségének megfelelően használunk például:

·         játékos mozgásos gyakorlatokat,

·         kreatív, meséken és szimbólumokon alapuló feladatokat,

·         érzelemfelismerést és önkifejezést támogató eszközöket,

·         valamint strukturált, célzott támogatást azokra a területekre, ahol elakadások mutatkoznak.

Gyakori témák, amellyel hozzám fordulnak:

– önismereti kérdések, önbizalomhiány, szerepkonfliktusok
– szülői nehézségek, gyermek viselkedésével vagy fejlődésével kapcsolatos kérdések
– testvérféltékenység, leválási problémák, szorongás jelei, közösségi beilleszkedési kihívások
– párkapcsolati újrahangolás, szülőpárként való működés összehangolása
– családi újrarendeződés mozaikcsaládban, új kapcsolatban
– transzgenerációs minták felismerése, hozott családi működésmódok átírása
– veszteségek feldolgozása, gyász utáni újraszerveződés – kísérés a feldolgozás útján, a lehetőségekhez mérten, szükség esetén iránymutatással más szakember felé

Test-Lélek-Szellem hármas egysége:

1. Test – Mozgásalapú fejlesztés

A testtel való kapcsolat megalapozza az érzelmi és kognitív fejlődést is. Ebben a modulban olyan játékos mozgásos gyakorlatokkal dolgozunk, amelyek támogatják:

  • a nagymozgások összehangolását,

  • a finommotorikát,

  • az egyensúlyt és testsémát,

  • valamint a korai (csecsemőkori) reflexek integrációját.

Ez különösen fontos lehet figyelmi nehézségek, iskolai beilleszkedési kihívások, túlérzékenységek vagy szorongásos tünetek esetén.

2. Lélek – Érzelmi és kapcsolati intelligencia fejlesztése

Ebben a modulban a gyerekek érzelmi világához kapcsolódunk:

  • játékos dramatikus és rajzos eszközökkel,

  • mesékkel, történetalkotással,

  • érzések azonosítását és kifejezését segítő játékokkal.

A szülők számára pedig útmutatót kínálunk ahhoz, hogyan lehetnek érzelmileg elérhető, hiteles támaszai a gyermeküknek a hétköznapokban.

3. Szellem – Önismeret, értékek, kommunikáció

Ez a rész már inkább a szülőket és a családi rendszert támogatja:

  • önismereti modelleken keresztül segítek megérteni, mi húzódik meg egy-egy nehéz helyzet hátterében,

  • az értékalapú nevelésről, példamutatásról, határokról és szabadságról beszélgetünk,

  • fejlesztjük a családon belüli kommunikációt, különös tekintettel az asszertív, kapcsolódó jelenlétre.

„– Tudod, Kinga néni, én rájöttem, hogy te ilyen Gyermekimádó vagy, ugye? – Kicsit elgondolkodik, majd meggyőződve folytatja – Igen, te egész biztosan Gyermekimádó vagy!”
Berci
10 éves