A GYEREKEK NEM ROMLOTTAK EL

A GYEREKEK NEM ROMLOTTAK EL – A VILÁG VÁLTOZIK EXTRA GYORSAN

Mi történik a gyermekekkel?

Napjaink egyik legégetőbb kérdése ez, amellyel szülőként, szakemberként és társadalomként is szembe kell néznünk. Sokan érzik úgy, hogy valami “megváltozott” a gyerekekkel – de valójában a világ változott meg körülöttük. A válasz nem egyszerű, nem is egyetlen okra vezethető vissza, hanem egy nagyon összetett rendszer eredménye. Az alábbiakban pontokba szedve igyekszem körüljárni a jelenség főbb tényezőit:

  1. Környezeti ártalmak – már a fogantatás előtt!

A környezeti szennyezés (pl. levegőminőség, vegyi anyagok, elektromágneses sugárzás, zajártalom) már a petesejt és spermium minőségét is rontja.

Egyre több bizonyíték utal arra, hogy ezek a hatások epigenetikai szinten is változásokat okozhatnak – vagyis már a születés előtt programozódik az idegrendszeri sérülékenység.

Magyar kutatás: A SOTE átfogó elemzése szerint a spermiumok örökítőanyagának töredezettsége (DNS-fragmentáció) is növekvő tendenciát mutat. A kutatás 27 ezer tanulmány adatait elemezte, és azonosította a legfontosabb kockázati tényezőket, mint például a dohányzás, légszennyezés, herevisszér-tágulat és cukorháztartási zavarok . A DNS-fragmentáció mértéke közvetlen hatással van a férfiak megtermékenyítő képességére. Általában a 25% alatti töredezettség optimálisnak számít, felette a spontán fogamzás esélye csökken, 50% felett pedig a lombikprogram sikeraránya is alacsonyabb .

Babát tervezünk – de kit vizsgálunk igazán?

A meddőségi vizsgálatok során a fókusz szinte kizárólag a nőkre esik – hormonok, ciklus, peteérés, méhnyálkahártya-vastagság… Miközben a kutatások szerint az esetek közel 50%-ában a férfi oldalon is kimutatható probléma van! Nem csak a spermiumszám, hanem a minőség, a mozgékonyság és a DNS-állomány épsége is kulcsfontosságú a fogantatás szempontjából.

A legfrissebb adatok szerint a férfiak spermiumszáma az elmúlt 50 évben több mint 50%-kal csökkent, a DNS-töredezettség (ami rontja az embriók életképességét) pedig szignifikánsan nőtt. Mégis, a férfiak gyakran csak „kísérők” a termékenységi kivizsgáláson, nem pedig aktív résztvevők.

  1. A mikrobiom szerepe – „a második agy”

A bélflóra (mikrobiom) egyensúlya döntő hatással van az immunrendszerre, az idegrendszer fejlődésére, (e kettő következtében a hormonrendszerre) és a gyulladásos folyamatokra.

Az első 1000 nap kritikus: az anyatejes táplálás, a vegyszermentes környezet és a természetes ingerek nélkülözhetetlenek a mikrobiom és az idegrendszer egészséges fejlődéséhez.

A természetes szülés során a baba az anyai hüvelyflórával találkozik – ez az első „beoltás” a jó bélbaktériumokkal.

Császármetszés esetén azonban ez elmarad, helyette kórházi környezetből származó baktériumokkal kolonizálódik , ami hosszú távon kihat a mikrobiom összetételére. Több kutatás is kimutatta, hogy a császárral született babáknál megnő a különféle autoimmun és idegrendszeri eredetű problémák kockázata, részben a megváltozott mikrobiom-összetétel miatt.

A születés élménye: benne lenni – vagy kimaradni belőle?

A természetes szülés nem csak fizikai esemény, hanem élettani, idegrendszeri és érzelmi élmény a babának is. A vajúdás során a baba aktív szereplő: nyomást, ritmust, ingereket él át – ezek beindítják a stresszválaszt, aktiválják a hormonrendszert, segítik a tüdő kinyílását, és az agy érést is stimulálják.

Császármetszés esetén (főleg ha programozott, vajúdás nélkül történik) ezek az élmények elmaradnak. A baba „váratlanul” kerül ki a biztonságos méhből egy erősen inger-gazdag, világos, hideg környezetbe – minimális átmenet nélkül.

Ez nem jelenti azt, hogy a császárral született babák „rosszul indulnak” – de azt igen, hogy más típusú támogatásra, kapcsolódásra, esetleg idegrendszeri segítségre lehet szükségük az optimális fejlődéshez a későbbiekben.

Egy 2019-es szisztematikus áttekintés és meta-analízis 61 tanulmány adatait elemezve megállapította, hogy a császármetszéssel született gyermekek körében 33%-kal nagyobb eséllyel fordul elő autizmus spektrum zavar (ASD) és 17%-kal nagyobb eséllyel figyelhető meg figyelemhiányos hiperaktivitás zavar (ADHD) a hüvelyi úton születettekhez képest. Egy másik kutatás szerint a császármetszéssel született gyermekeknél alacsonyabb motoros és nyelvi fejlődési eredményeket mértek a korai gyermekkorban. A legnagyobb különbségek 2-3 éves korban jelentkeztek, különösen a lányok esetében.

  1. Élelmiszerek minősége – „az vagy, amit megeszel”

Az iparilag feldolgozott, adalékanyagokkal teli, tápértékben (vitaminok, ásványi anyagok stb)  szegény ételek nem táplálják sem a testet, sem az agyat.

A mesterséges színezékek, ízfokozók, túlzott cukorbevitel fokozzák a hiperaktivitásra való hajlamot, és hatással lehetnek a figyelem szabályozására is.

  1. Túl sok inger – túl kevés feldolgozás

Már a magzati korban is egyre több inger éri a babákat: zaj, stressz, elektromágneses sugárzás.

Születés után a digitális világ még inkább túlstimulálja az éretlen idegrendszert: képernyők, villódzó fények, állandó információáramlás – de ezek nem valóságos, feldolgozható ingerek.

Megjelenik a „digitális autizmus” és a „szerzett hiperaktivitás” jelensége.

Egy 2023-as amerikai kutatás szerint a 0–5 éves gyermekek körében a túlzott képernyőidő magatartási és viselkedési problémákhoz vezetett: fejlődési késedelem, beszédzavarok, tanulási nehézségek, autizmus spektrum zavar (ASD), figyelemhiányos hiperaktivitás zavar (ADHD).

A kutatásban részt vevő gyermekek több mint 70%-a napi több mint 2 órát töltött képernyő előtt, és az összefüggés erősebb volt a fiúknál és az óvodáskorúaknál .

  1. A szülői működés és a nevelési stílus változása

A mai liberális nevelési elv (laissez fair) miszerint „ne korlátozzuk a gyermeket, nehogy sérüljön a lelke”, sajnos sokszor épp az ellenkező hatást éri el. A laissez-faire nevelés jellemzője, hogy a szülők nem állítanak fel világos szabályokat, nem alkalmaznak következetes következményeket, és gyakran inkább barátként viselkednek, mint szülőként.

A gyermekek számára a szeretet mellett a biztonság a legfontosabb. Ez utóbbi a világos egyértelmű keretek, határok szabásával érhető el. A keretek, a következetesség, a ritmusok hiánya szorongást, viselkedési problémákat, és egyensúlyvesztést hoz a gyerekek világába.

  1. Oktatási rendszer – nem illeszkedik az idegrendszeri érettséghez

Sokan érzik: az óvodából az iskolába vezető út nem híd, hanem szakadék. A magyar rendszerben hiányzik a valódi, fokozatos átmenet : az óvoda még játékos, mozgásos, szabad, az iskola pedig hirtelen elvárásokat, szabályokat, kötött ülést és teljesítményt kér.

Ez a váltás sok gyerek számára stresszel, szorongással, sőt akár viselkedési vagy tanulási nehézségekkel is járhat . Az iskolaérettség nem csak „okosnak lenni” kérdése – hanem idegrendszeri érettségé is. Mozgáskoordináció, figyelem, szabálytűrés, frusztrációkezelés – ezek nem maguktól alakulnak ki, és nem is mindenkinél ugyanakkor.

Magyarországon a gyermek csak akkor kaphat fejlesztést, ha hivatalos diagnózist kap (azaz „kódot”). Ez torzítja a diagnosztikai gyakorlatot, és egyre több gyermek kerül a rendszerbe.

A testnevelés órák tartalma is változott: sok helyen eltűntek az idegrendszeri éréshez szükséges mozgásformák, helyette egyéni tanári preferencia alapján történik az óra, mihez ért a tanár-alapon. 1918-ban (!) létezett központi rendelkezés, amely a testnevelő tanárok számára irányelveket adott a testnevelés órákra vonatkozóan. Ez a dokumentum részletesen foglalkozott a mozgásos feladatokkal, amelyek a gyermekek reflexeinek fejlesztésére és integrációjára irányultak. A rendelkezésben szereplő gyakorlatok célja a gyermekek idegrendszeri fejlődésének elősegítése volt. A reflexek integrációja alapvető fontosságú a mozgáskoordináció, a testtudat és a tanulási képességek szempontjából. A dokumentumban szereplő feladatok között szerepeltek olyan mozgásformák, mint a különböző irányú járások, futások, ugrások, dobások, amelyek mind hozzájárultak a gyermekek reflexeinek fejlesztéséhez.

  1. Tényleg több az atipikus gyermek – vagy csak jobban látjuk őket?

A válasz: is -is.

Igen, jobb a diagnosztika, de a világunk is egyre megterhelőbb.

A gyerekek nem lettek „rosszabbak” – az idegrendszerük próbál alkalmazkodni egy olyan világhoz, amelyre biológiailag nem készültek fel. Az emberi agy számára megterhelő a percenként több ezer vizuális inger (képernyő, reklám, mozgó kép) a háttérzajok, mesterséges fények, gyors váltások, az információs túlterhelés, szűrés nélküli impulzusok.

Az állandó készenléti állapot, amit a digitális környezet, a zaj, a multitasking elvárása teremt, folyamatos stresszhelyzetet idéz elő. Ez hosszú távon figyelemzavarhoz, szorongáshoz, alvászavarhoz, sőt akár viselkedési és fejlődési problémákhoz vezethet.

Mit tehetünk?

Tudatosabbá válni: táplálkozásban, környezetvédelemben, képernyőidőben, nevelésben.

Nem a címkézés a megoldás – hanem a megértés, az elfogadás és a korai támogatás.

Az idegrendszer formálható – de ehhez valódi emberi kapcsolódásra  és fejlesztésre van szükség.

A Kunigunda Központban mi abban hiszünk, hogy a gyerekeket nem „megjavítani” kell, hanem megérteni. Mert minden viselkedés mögött egy fejlődő idegrendszer áll, amely segítségre, struktúrára és szeretetre vágyik.

Fontos megjegyezni  a téma érzékenységére való tekintettel, hogy ez nem egy tanulmány. Nem kutatás. Nem szakdolgozat. Inkább egy hangos gondolkodás – kérdésekkel, dilemmákkal, nyitottan. Nem több, de talán nem is kevesebb.

Írta: Szilágyi Kinga